Wat is het verschil tussen een simpel en eenvoudig persoon?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
24.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zet deze vraag in de rubriek Psychologie.
In deze wetenschap worden deze termen echter niet gebruikt. De vraag zou dus beter kunnen worden verwijderd, wegens een onjuiste aanname.

Antwoorden (5)

Als ik denk aan een simpel persoon zie ik iemand die niet heel intelligent is, het woord simpel heeft dan een negatieve bijklank. Een eenvoudig persoon lijkt mij iemand van wie het karakter niet ingewikkeld in elkaar zit, dan wel een eenvoudige levenswijze heeft (al of niet zelfgekozen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat simpel dan een beetje dom of van de domme houden is, en een eenvoudig persoon is iemand die niet moeilijk is kwa omgang en gedachtengang
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Simpel is eigenlijk dom maar dom heeft een te negatieve bijklank dus dan gebruikt men wel eens simpel.

Eenvoudig is wat vroeger de werknemers waren, vrouw thuis en man heeft 'eenvoudig' werk, niet te moeilijk en onder een baas. Dat zijn dan 'eenvoudige' mensen maar die vorm wordt niet veel meer gebruikt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Nog even verder gezocht:
een` vou - dig -bijvoeglijk naamwoord en bijwoord- weinig ingewikkeld; zonder pracht of praal; weinig ontwikkeld: eenvoudige mensen.

Dus: niet alleen een eenvoudige baan maar ook niet veel ontwikkeld. Het kan dan best zo zijn dat iemand niet dom (of simpel) is maar zich niet verder wil of kan ontwikkelen door veel te lezen of een opleiding te doen.
Simpel: niet goed wijs, onnozel
vb:mijn vriendje is een beetje simpel

Het kan dus heel dicht bij elkaar liggen omdat simpel ook als synoniem kan zijn voor eenvoudig maar ik denk dus dan dat het verschil zit in dat je bij simpel niet slimmer KAN worden en bij eenvoudig je dat niet kan OF wil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een simpel persoon is iemand met wat beperktere verstandelijke vermogens.
Een eenvoudig persoon is iemand die geen hoge eisen stelt aan het leven en een eenvoudig leven leidt zonder hoge verwachtingen en zonder veel bezittingen.
Vaak zijn dit zeer gelukkige mensen, omdat ze niet de drang hebben om steeds meer te hebben in materieel opzicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Simpel zal waarschijnlijk op een laag IQ slaan ( onder de 80 TIQ)maar bij de term "eenvoudig" zou ik de gebruiker van die typering al snel arrogant vinden.
Ik ken veel mensen die als eenvoudig bekend staan, niet dominant , niet haantje de voorste en geen ellenbogenwerk met een redelijke baan en betrouwbaar gedrag. Dit zijn mensen die aan de stabiele basis van de maatschappij meedragen

Zelf gruw ik van de term eenvoudig, omdat ik het uitermate
grof vind iemand voor eenvoudig uit te maken, terwijl die zng. eenvoudige mensen niet zelden , rustige slimme mensen zijn die anderen niet zelden kunnen verbazen met hun inzichten en inschattingsvermogen, dan wel doorzettingsvermogen.

Ik heb nog nooit een eenvoudig mens ontmoet, ook de wat recessieve stille mensen blijken een rijk gevoelsleven en niet zelden een sterke empathie te bezitten maar zich niet mengen in conflicten, niet zelden hebben ze op bepaalde gebieden een boeiende diepgang aan kennis en inzicht, zo ken ik een schoonmaakster die de moeilijkste sudoku's, woordraadsels , Rubiks Cube (ook de vier blokjes op een rij variant) en bij een IQ test zonder moeite 140 ++ neerzet.
Toch maakt ze zeer nauwkeurig en met genoegen een schoolgebouw schoon en zo ken ik vele voorbeelden.

Ik heb het woordje "eenvoudig "dus uit mijn typering geschrapt, het zijn vaak de stille watereen die diepe gronden hebben terwijl blaaskaken erg te koop lopen met wat ze in huis hebben.

Toegevoegd na 9 minuten:
Van oudsher had je vier groepen mensen, de geestelijkheid, de adel, de burgerij en de handwerkslieden die dan dikwijls als eenvoudige mensen werden gezien door vooral de adel, die zichzelf vaak door vuile praktijken en bedrog in het zadel werkten.
Ook in Engeland zie je dit (arrogante) gedrag nog wel eens,
een persoon met een (vermeende) status geeft een ander geen hand als ze die als servant (bediende) zien, ze keuren die vaak letterlijk geen blik waardig.
In hun ogen zij DAT eenvoudige mensen, mij vertelt het meer over de diepgang van de persoon die meent "van stand" te zijn.
Verwaande mensen zijn er echter (meer) dan genoeg,
een premier en een wilde die elkaar lachend schouderklopjes geven in de tuin van een bekend huis over hoe ze hun landgenoten samen in de urine nemen.
\Maar goed, dat in mijn visie....